יעקב אביב מפקח בנייה: כלי כבד עלה על בטון טרי?

יעקב אביב פיקוח בטון
יעקב אביב פיקוח בטון

הפוסט הזה של המפקח יעקב אביב לא נועד להפחיד אלא להבהיר שתמיד צריך לבדוק מה קורה באתרי הבנייה ולהיות עם יד על הדופק!

יעקב אביב: "ב-1 מתוך 10 בתים כלי כבד עולה על קלונס או קורות יסוד טריים – דבר המוביל לפגיעה בבסיס של הבית. נזק העשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים".

מה הבעיה שכלי כבד עולה על בטון טרי? נתחיל להסביר לגבי "גיל הבטון"

כאשר יוצקים בטון הוא בהתחלה נוזל טרי ובתהליך כימי מגיע לחוזק הרצוי, לכן אי אפשר לעלות עם משא כבד על בטון "טרי". מיום יציקת הבטון לוקח זמן לבטון להתקשות ולכן החוזק שלו משתנה בהתאם. בתוך 7 ימים הבטון מגיע לחצי החוזק הדרוש לבנייה, אך את החוזק הרצוי שלו אנו אמורים לקבל בגיל 28-30 יום מיום היציקה.
לדוגמא: אם כלי כבד עלה על הקלונס אחרי 3 ימים מיום יציקת הבטון אז בוודאות הוא הרס אותו. ואם עלה אחרי חודש אז אפשרי כי זה נהפך לחוזק המקסימלי הדרוש לבטון.
במידה ובאגר, משאית, שופל וכו' עלה על כלונסאות או קורות או אלמנט אחר בבסיס המבנה, הוא יכול לעשות נזק כבד ולפעמים גם בלתי נראה לכלונסאות!
כמו כן, הבעיה הנוספת שלרוב קבלנים לא מדווחים למהנדסים שזה קרה וכך הנזק "נשמר בסוד"! והנפגעים העיקריים הם הדיירים שיכולים לגור בבית עם בסיס פגום שלאורך זמן מדובר בנזק משמעותי והרסני ואף מסוכן לתושבים ולתכולת הבית והמבנה.

מה התוצאה?

מדובר על נזק עתידי לאלמנט הבטון שיכול להוביל לסדק לבית כולו (לכל המבנה), מכיוון שכלי כבד עלה על הקלונס (בור שחופרים בעומק 12 מטר שהוא היסוד של הבית) והחליש את יסודותיו.

מה עושים אם המפקח גילה שעלו עם כלי כבד על קלונס או קורת יסוד טריים?

מתעדים את היום שהכלי הכבד עלה על בטון טרי, מחשבים כמה ימים מיום היציקה הפעולה התבצעה ומעבירים את זה למהנדס וליועץ הקרקע. אלו נותנים את הפתרון ההנדסי של מה לעשות – לדוגמא: לעבות קורות / לחזק ברזל ברצפה / לשים חיזוק בטון כי המטרה היא להוריד את העומס מהקלונס / הקורה שנפגעו.

כמה זה עולה לנו?

שווי הנזק יכול להשתנות בהתאם להרס של הקלונס ואומדן הנזק לבסיס של הבית ומהות הטיפול בבעיה.. זה יכול להתחיל באלפי שקלים ולהסתיים בעשרות אלפי שקלים. לכן יש צורך לקחת מפקח שיוכל לפקח על הנעשה באתר הבנייה ו"לנהל" את הקבלן בצורה מפוקחת, מקצועית וצמודה על כל דבר שנעשה באתר הבנייה.

הטיפ של יעקב אביב: "לאחר קידוח הקלונסאות לא להכניס שום כלי כבד עד לאישור הבדיקה הסונית ואישור יועץ הקרקע / מהנדס"

במידה וזה אכן קרה אצכלם, יש לפנות מיידית למפקח, מהנדס המבנה ויועץ הקרקע לקבלת החלטה שקולה לגבי המשך הבנייה ותיקון הבעיה.

רוצים גם אתם ייעוץ מקצועי ? חייגו 073-7828333 או הכנסו לאתר: https://www.yakovaviv.co.il/

שיתוף:

עוד מהבלוג

שליחת הודעה

דילוג לתוכן